Buikspieren trainen – Een paar basics!

Spieren zijn mooi en worden aantrekkelijk gevonden door zowel mannen als vrouwen. Er zijn twee factoren die een rol spelen bij spiervorming. Het gaat dan om training en om voeding. Beide factoren zijn even belangrijk.

By Michael | Trainen

Toch ligt de focus vooral op training. Door training kan je de spieren namelijk een mooie volle look geven. Bovendien kan je zorgen dat ze er zo mooi uit gaan zien als de spieren van jouw helden.

Er zijn verschillende oefeningen die je in sportschool kunt doen, maar je kunt ook thuis aan de slag. Zo kan je dus heel gemakkelijk aan je buik werken zonder dat je dure spullen nodig hebt.

De manier van trainen

Het trainen van je buikspieren kan je het best aan de hand van een schema doen. Je doet een aantal oefeningen volgens een vastgestelde volgorde en volgens een vastgesteld aantal herhalingen. Zo haal je het optimale uit je training. Dit werkt namelijk beter dan lukraak dingen doen omdat de kans dan bestaat dat je onevenwichtig traint.

Dit zal je dan terugzien in de resultaten omdat de ene spiergroep wat beter getraind raakt dan de andere. Dit is natuurlijk niet waar je naar op zoek bent wanneer je een mooi wasbordje of een sixpack wilt. Probeer dit dus te voorkomen door een schema.

Sportieve vrouw die buikspieroefeningen doet

De basisoefeningen

Wanneer je voor het eerst je buik gaat trainen, dan is het het beste als je niet direct met de meest ingewikkelde oefeningen begint. Een goede beginnersoefening, die je ook kan doen als je wat meer gevorderd raakt, is de sit-up. Dit is de bekende oefening waarbij je je bovenlichaam met behulp van je buikspierkracht omhoogtrekt.

Deze oefening is misschien wel de meest simpele van allemaal en iedereen kan hem op elk moment van de dag en elke plek op aarde doen. Je hebt alleen een ondergrond nodig en je kunt beginnen. Neem deze dus altijd op in je schema.

De gevorderde oefening

Wanneer je wat meer bedreven raakt in de training, dan is het een goed idee om een wat meer gevorderde oefening te gaan doen. Je kan de sit-up dan afwisselen met de crunch. Dit is dezelfde oefening. Je legt alleen de druk wat hoger. Je trekt namelijk niet je hele lichaam omhoog, maar alleen je schouders.

Dit betekent dat je een andere deel van je spieren aanspreekt. Dit is lastiger en zal dus ook meer werk kosten om te leren. Wel maak je er je spieren mooier en voller door. De crunch is daarom een aanrader voor gevorderden die al wat langer in training zijn.

Schuine spieren

In je buik heb je niet alleen te maken met rechte spieren, maar ook met schuine spieren. Daarom is het goed om ook een andere vorm van de crunch aan te leren. Dit wordt ook wel de gedraaide crunch genoemd. Dit gaat ook om het optrekken van je schouders alleen dan in diagonale richting.

Je rechterschouder trek je naar je linkerknie, om het simpel uit te leggen. Daardoor spreek je de schuine spieren aan en raken ook die beter ontwikkeld. Je kunt deze drie oefeningen ook met elkaar combineren in één training. Daardoor pak je alles in één keer aan.

De spieren aan de bovenkant en onderkant

Je hebt zes spierdelen in je buik die zichtbaar kunnen worden gemaakt. Daar komt ook de term sixpack vandaan. Wanneer je dus aan het trainen slaat, dan is het verstandig om niet alleen sit-ups en crunches te doen voor je middelste spieren.

Je moet ook zorgen dat je bovenste en onderste buikspieren worden aangepakt. Dit doe je met behulp van andere soorten oefeningen. Deze zijn vaak ook iets moeilijker omdat de spieren iets moeilijker te bereiken zijn.

Toch is het belangrijk om ook deze oefeningen aan te leren zodat je een mooie uitgebalanceerde gespierde buik krijgt.

Knie heffen

Een oefening die je regelmatig zal zien terugkomen is het knie heffen. Dit is een vrij gemakkelijk aan te leren oefening voor de onderste spieren in de buik. Je hebt wel iets nodig waar je aan kunt gaan hangen. De optrekstang in de sportschool is het meest geschikt.

Als je echter iets gelijkwaardigs in huis hebt, dan kan je dat natuurlijk ook gebruiken. Zoals de naam al zegt ga je je knieën heffen als je eenmaal hangt. Daarmee spreek je de onderste buikspieren aan.

Die zijn namelijk verantwoordelijk voor het verzorgen van deze beweging. Dit is dus ook een oefening die in iedere training hoort.

Moeilijker maken

Het is een goed idee om je schema langzaam maar zeker wat moeilijker te maken. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die gewichten gaan vasthouden tijdens hun sit-ups. Daardoor wordt het iets zwaarder om omhoog te komen.

Een andere optie is door meer spieren aan te spreken. Dit kan je bijvoorbeeld doen met de V-up. Waarbij je, zoals de naam al zegt, een V maakt door zowel je benen als je bovenlichaam gelijktijdig op te trekken.

Dit spreekt zowel de middelste als de onderste buikspieren aan. Dit is dus een manier waarop je kunt zorgen dat je training iets zwaarder wordt.

De finisher

Mensen die veel workouts met gewichten doen, zijn vaak enthousiast over de zogenaamde finisher. Dit is een slotoefening waarbij je de laatste beetjes energie uit de betreffende spieren die je hebt getraind perst.

Ook voor buikspieren bestaat zo’n oefening. Deze wordt ook wel de plank genoemd. Het is de bedoeling bij deze oefening dat je je lichaam kaarsrecht probeert te houden terwijl je op je tenen en onderarmen steunt. Dit klinkt makkelijk, maar dat is het dus in zijn geheel niet.

Je zal al snel merken dat je buikspieren heel sterk gaan branden. Dit is ook de reden waarom het de finisher wordt genoemd. Je duwt jezelf tot het uiterste.

Een trainingsmethode

Als je je buikspieren op een goede manier wilt trainen, dan moet je niet zomaar te werk gaan. Het beste is het om een goede trainingsmethode erop na te houden. Dit houdt in dat je je oefeningen doet volgens schema.

Je doet dus de oefeningen die gevraagd worden, voor de hoeveelheid herhalingen die gevraagd worden. Op rustdagen doe je niks. Dit is belangrijk omdat je zo je spieren herstel kunt gunnen.

Je kunt wel andere vormen van beweging nastreven op deze dagen. Zo zorg je dat je toch blijft verbranden. Dit helpt namelijk ook bij het zichtbaar maken van je buikspieren.

Wil je eindelijk eens van dat buikvet af? En daar niet eens zo gek veel voor te hoeven doen? Of te laten?

Strakke Buik Bijbel cover

Leave a Comment:

Leave a Comment: