Cortisol en afvallen? Deze 6 tips gaan jou helpen!

By Michael | Gezondheid

stress en cortisol…Je krijgt vanzelf meer cortisol in je lichaam als je gestrest bent door je werk, maar ook als je stress ervaart door sociale verplichtingen, de zorg voor de kinderen, drukte op de weg en ga zo maar door. Alle soorten stress zorgt voor een toename van het stresshormoon.

Zit er een grotere hoeveelheid van het stresshormoon in je lichaam, dan wordt er automatisch glucose aangemaakt. De glucose die niet door lichaamscellen opgenomen kan worden, verandert in vetmassa. Dit betekent dat je meer overtollig vet krijgt, simpelweg door te veel cortisol.

Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder, want in dit artikel lees je meer over stress, cortisol en afvallen.

Stress en cortisol

Zoals al eerder vermeld, is cortisol een stresshormoon. Ervaar je stress, bijvoorbeeld omdat je een grote deadline op je werk moet halen, dan wordt er cortisol aangemaakt. Door dit stresshormoon in het bloed, word je alerter en scherper. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam: je kunt hier niets aan doen.
cortisol-verlagen-tips
Je kunt stress ervaren in allerlei verschillende situaties. Denk hierbij aan diverse situaties op je werk, maar ook aan situaties in de sociale sfeer, drukte op de weg en ga zo maar door. Ook op momenten dat je je er helemaal niet bewust van bent, kun je stress ervaren. Dit betekent dat je ook op deze momenten meer van het stresshormoon cortisol in je lichaam krijgt.

Iedereen ervaart wel eens stress, dit is heel normaal en absoluut niet ongezond. Ervaar je echter continu stress, dan kan dit wel een probleem worden. Dit betekent dat er namelijk continu te veel cortisol in je lichaam zit. Je voelt je niet alleen 24 uur per dag gespannen en onrustig, maar je ziet bovendien dat je lichaam langzaam verandert.

Zit er 24 uur per dag en 7 dagen per week te veel cortisol in je bloed, dan kom je vanzelf aan. Niet alleen als je ongezond eet en nauwelijks beweegt, maar ook als je verder een gezonde leefwijze hebt.

Lees meer over je cortisol verlagen als je dit wilt verminderen.

Cortisol en vetopslag

Als je stress ervaart, wordt er niet alleen cortisol aangemaakt door het lichaam. Een natuurlijke reactie van het aanmaken van dit stresshormoon, is dat het lichaam ook glucose aanmaakt. Dit stofje komt in het bloed terecht en kan grotendeels door diverse lichaamscellen worden opgenomen.lovehandles buikvet verbranden

Wordt er echter veel glucose aangemaakt, dan kan niet alle glucose door de lichaamscellen worden opgenomen.De glucose die niet door lichaamscellen opgenomen kan worden, wordt door het lichaam opgeslagen als vetmassa. Het resultaat? Je krijgt meer overtollig vet, simpelweg door de stress die je ervaart.

De stress zorgt voor het aanmaken van het stresshormoon. Het stresshormoon zorgt voor het aanmaken van glucose en de glucose verandert deels in vet. Ook als je gezond eet en veel beweegt, kun je te dik worden door een grote hoeveelheid glucose in je bloed.

Afvallen door minder cortisol: 6 tips

Je kunt gewicht verliezen door een dieet te volgen en/of door meer te bewegen, maar je kunt ook afvallen door de hoeveelheid cortisol in het bloed te verminderen. Er zijn diverse manieren om dit te doen.

Wij zetten enkele tips om een rijtje die jou helpen de hoeveelheid cortisol in je lichaam te verminderen, zodat je effectief af kunt vallen.

Drink minder koffie

De cafeïne die in koffie zit, stimuleert de aanmaak van cortisol. Overigens zit cafeïne niet alleen in koffie, maar ook in veel soorten thee. Door minder koffie en thee te drinken, krijg je vanzelf minder cortisol in je lichaam.

Eet meer groente en fruit

Sterker nog, het is verstandig groente en fruit het hoofdbestanddeel van je dagelijkse voeding te maken. Door groente en fruit te eten, krijg je veel vitaminen binnen. Ook dit is goed als je de hoeveelheid cortisol in je bloed wil verlagen.

cortisol-vitaminen-gezonde-voeding

Eet eiwitrijke voeding

Door veel eiwitten te eten, stijgt de bloedsuikerspiegel minder snel. Ook heb je langer een verzadigd gevoel als je eiwitrijke voeding eet. Heb je langer een verzadigd gevoel, dan is het gemakkelijker die lekkere snacks te laten staan. Zo kun je op de lange termijn veel afvallen.

koolhydraatarm eten met goede vetten en eiwitten

Eet minder snelle koolhydraten

Ofwel de koolhydraten die in aardappelen, brood, pasta en witte rijst zitten. Deze koolhydraten jagen de bloedsuikerspiegel omhoog, met alle gevolgen van dien.

koolhydraatarm eten - pasta

Drink niet te veel alcohol

Je mag best af en toe een glaasje alcohol drinken, maar wij raden je aan niet te veel te drinken. Drink je veel alcohol, dan gaat de bloedsuikerspiegel ook omhoog.

alcohol drinken

Stop met roken

Het is misschien lastig, maar het is toch echt beter om te stoppen met roken. Na het roken van een sigaret, gaat het stressniveau naar beneden. Echter, hierna gaat het stressniveau weer snel omhoog. Dit komt omdat je weer zin hebt in een sigaret. Door te stoppen met roken, blijft het stressniveau laag.

cortisol en afvallen - stop met roken

…En ga meer bewegen!

Tot slot raden wij je aan wat meer buiten te bewegen. Sporten in de sportschool is gezond, maar buiten sporten is eigenlijk nog beter. Zonlicht kan namelijk het dag- en nachtritme van het lichaam verbeteren. Dit ritme gaat weer gepaard met het normale ritme van cortisol.

Door meer buiten te sporten, stimuleer je jouw lichaam niet te veel cortisol aan te maken. Daar komt nog bij dat beweging goed is als je af wil vallen. Dit betekent dat buiten bewegen op twee manieren bijdraagt aan het verminderen van het overtollige vet.

Afvallen is makkelijk dankzij de Afslank Receptenbijbel

Ok, afvallen is nooit echt ‘makkelijk’. Maar ken je de Afslank Receptenbijbel? Dat is een receptenboek en methode waar ik erg enthousiast over ben. Ik raad dit dan ook vaker aan. Lees ook mijn Afslank Receptenbijbel recensie.

Dit receptenboek heeft één doel. En dat is jou helpen om, met behulp van duidelijke informatie en heerlijke recepten, overbodige kilo’s kwijt te raken.

Als jouw cortisol-level weer omlaag gaat en je maakt gebruik van de recepten uit dit boek, dan ga je mooie resultaten behalen.

Doe er je voordeel mee!

Afslank Receptenbijbel kopen? Doe het hier met 26% korting (e-book: 46%)! Ruim 2.000 anderen zijn je voorgegaan!

Gezond afvallen recepten

Leave a Comment:

Leave a Comment: