Te hoge cortisol? En wil je jouw cortisol verlagen?

By Michael | Gezondheid

cortisol-verlagen-tipsDeze stress kan hebben geleid tot een verhoging van je cortisolgehalte en bijnierinsufficiëntie wat veel problemen veroorzaakt. Bijvoorbeeld extreme vermoeidheid en zwakte. Dan is je cortisol verlagen the way to go!

Voel je je uitgeput?

Vind je het moeilijk om ’s ochtends uit bed te komen? Kost het lang om op gang te komen? Begin je je rond het middaguur wakker te voelen en krijg je na de lunch een inzinking in je energieniveau?

Voel je je aan het einde van de dag beter, maar heb je het gevoel dat je naar bed moet gaan? Eenmaal in bed lig je wakker, uitgeput maar je kan niet in slaap komen?

Als je eenmaal in slaap bent, word je na slechts enkele uren wakker. Merk je dat deze cyclus zich nacht na nacht herhaalt? Een te hoog cortisolniveau zou wel eens de boosdoener kunnen zijn.

Wat doet cortisol in je lichaam?

Cortisol is een noodzakelijk stresshormoon om je te helpen in de ochtend wakker te worden en tijdens noodgevallen goed te reageren. Een piek in je cortisolniveau leidt tot het vrijkomen van aminozuren uit de spieren, glucose uit de lever en vetzuren in de bloedstroom. Hierdoor krijgt het lichaam een enorme hoeveelheid energie.

Stressvol tijdperk slecht voor cortisolspiegel

Het moderne leven biedt niet de mogelijkheid om te reageren op deze stresshormonen en deze op te heffen met intense lichamelijke activiteit. De verhoogde hormonen blijven de vrijlating van nog meer stresshormonen stimuleren.

We drinken in de ochtend bijvoorbeeld een kop koffie achter ons bureau. Cafeïne verhoogt het cortisolniveau aanmerkelijk, hierdoor stijgt de hoeveelheid stress in ons lichaam. En dit terwijl we nog een hele dag vol stress voor de boeg hebben.

stress en cortisol

Wat is cortisol?

Cortisol is een steroïd hormoon, dat door de klieren wordt afgescheiden (een hormoon is een chemische stof die in één deel van het lichaam wordt aangemaakt, en als deze in de bloedbaan komt heeft het effect op andere delen van het lichaam).

Je hebt twee kleine bijnieren die boven elke nier zitten. We hebben allemaal behoefte aan cortisol om te kunnen leven, een matig cortisolgehalte in het lichaam kan de volgende positieve effecten hebben:

  • Het lichaam helpen bij het evenwicht van het effect van insuline om de bloedsuiker op het juiste niveau te houden en suiker en vet te gebruiken voor energie
  • Het lichaam helpen om stress te beheersen en hierop te reageren
  • Helpen om de bloeddruk te regelen
  • Helpen bij het reguleren van het immuunsysteem

Een continu hoog niveau van cortisol in je lichaam heeft echter negatieve effecten. Dit wordt ook wel het Cushing’s syndroom genoemd.

Een aantal oorzaken van het syndroom van Cushing zijn:

  • Chronische stress – Cortisol staat ook wel bekend als het ‘stresshormoon’.
  • Bijnierproblemen – Er zijn verschillende zeldzame aandoeningen van de bijnieren die hoge cortisolhoeveelheden kunnen veroorzaken.
  • Medicijnen met steroïden- Sommige mensen nemen medicijnen die vergelijkbaar zijn met cortisol.
  • Overmatig alcoholgebruik.
  • Ernstige depressie.

Langdurig een te hoog cortisol niveau kan slecht zijn voor de gezondheid

Te veel cortisol hormoon kan tot veel verschillende lichamelijke en psychische klachten leiden. In de meeste gevallen (behalve wanneer medicatie met steroïden de oorzaak is) ontstaan de symptomen geleidelijk.

De diagnose is vaak lang niet duidelijk omdat de meeste symptomen ook kunnen worden veroorzaakt door andere veel voorkomende problemen. Hier volgen de belangrijkste symptomen en klachten.

Cortisol-verlagen

Stemmingswisselingen – zoals een geïrriteerd gevoel, depressie of angstiger zijn dan normaal

Het is normaal om af en toe niet lekker in je vel te zitten, maar als je het gevoel hebt dat je constant er doorheen zit of angstig bent, dan kan dit komen door de langetermijneffecten van cortisol op de serotonine- en dopamineproductie.

Spijsverteringsproblemen

Nogal vervelend, een hoog cortisolgehalte, zorgt ervoor dat energie wordt weggenomen uit het maagdarmkanaal, het vermindert de productie van enzymen die nodig zijn om voedsel te verteren en vermindert de opname van mineralen en voedingsstoffen.

Hartziekte en hoge bloeddruk

Hoge cortisolhoeveelheden worden veroorzaakt door een zeer stressvolle levensstijl. Te veel stress kan de bloeddruk verhogen, wat weer tot een hoger risico op hartziekten kan leiden.

Slaapproblemen

De cortisolproductie is in de vroege ochtend hoog om je te helpen wakker te worden. Echter, bij mensen met bijnieren die chronisch onder druk staan om cortisol te produceren, veranderen hun cortisolconcentraties. Het cortisolniveau van deze mensen is juist laag in de ochtend als ze wakker worden in plaats van hoog. Zij voelen zich vermoeid en komen met veel moeite hun bed uit.

Gewichtstoename

Cortisol stimuleert de eetlust en kan zorgen voor vreetbuiten. Je hebt meer behoefte aan zoete en calorierijke voedingsmiddelen en producten met veel koolhydraten. Dus als je over een lange periode hoge cortisolhoeveelheden in je lichaam hebt, dan is de kans groot dat je vet en calorierijk voedsel wilt eten. Lees meer over cortisol en afvallen.

Huidveroudering en rimpels

Alsof een hoog cortisolniveau niet al genoeg schade aan de binnenkant toebrengt, het laat ook nog eens onze huid uitdrogen. En helaas betekent een uitgedroogde huid vaak voegtijdig rimpels krijgen.

Andere symptomen van een te hoog cortisolgehalte zijn:

  • Rugpijn.
  • Verhoogde gevoeligheid voor infecties – cortisol kan de werkzaamheid van het immuunsysteem verzwakken.
  • Gezichtshaar bij vrouwen.
  • Striae, littekens op de huid.

Vijf tips om je cortisolniveau te verlagen

Hier volgen vijf tips die ik je het beste kan aanbevelen om je cortisolspiegels te verlagen en je op en top gezond te voelen.

Zorg voor gezonde voeding

Zorg voor gezonde voeding. Verwijder cafeïne uit je dieet. Het is de snelste manier om de cortisolproductie te verminderen. En de productie van DHEA, het toonaangevende anabole jeugdhormoon, te verhogen.

200 mg cafeïne (een kop koffie) verhoogt de bloedcortisolgehaltes met 30% in een uur! Cortisol kan tot 18 uur in het bloed blijven. Het stoppen met cafeïne is de gemakkelijkste stap om uw cortisolniveau te verlagen.

Eet zo min mogelijk suiker en koolhydraten

koolhydraten_cortisolHoud je bloedsuiker stabiel. Vermijd suiker in je voeding en geraffineerde koolhydraten om te voorkomen dat je insulineproductie op hol slaat. Eet regelmatig kleine maaltijden, evenwichtig in eiwitten, complexe koolhydraten en goede vetten zoals olijfolie en lijnzaadolie.

Voeding rijk aan complexe koolhydraten houden de cortisolspiegel lager dan die van koolhydraatarme diëten. Drink veel water – uitdroging brengt het lichaam in stress en verhoogt de cortisolspiegel. Zet water bij je bed en drink het als je wakker wordt en voordat je gaat slapen.

Lees meer over koolhydraatarm eten en gebruik de tips 🙂

Beweging helpt

Tijdens beweging produceert je lichaam tijdelijk meer cortisol, hoewel het niveau van dit hormoon snel na de training terugkeert naar het normale niveau. Regelmatige bewegen zorgt ervoor dat de gebruikelijke hoeveelheid cortisol in je bloedbaan vermindert, wat leidt tot een vermindering van stressstimulaties.

Aerobics is de beste beweging om je cortisol te verlagen

Hoewel meer onderzoek nodig is, blijkt dat het aerobics oefeningen het grootste effect hebben op het verminderen van het cortisolgehalte. Tijdens aerobic oefeningen verhoog je je hartslag door het gebruik van grote spiergroepen om herhalende bewegingen uit te voeren.cortsiol-en-aerobics-beweging

Deze vorm van oefening stimuleert je hart en longen om harder te werken. Vergelijkbare vormen van beweging zijn bijvoorbeeld: snel lopen, fietsen, schaatsen, hardlopen en trappenlopen.

Je kan met slechts 20 tot 30 minuten beweging je cortisolgehalte al verminderen. Te lang sporten is slecht voor de hoogte van je cortisolniveau. Train niet langer dan drie kwartier achter elkaar en niet iedere dag. Een korte intensieve training is de beste manier om je cortisolniveau te verlagen.

Vitamines helpen

Het lichaam heeft vitamines en mineralen nodig om adrenaline hormonen aan te maken. De beste manier om vitaminen en mineralen binnen te krijgen is via je voeding – dit geldt echter alleen voor gezonde personen. De meeste mensen die aan cortisol problemen of andere vormen van aandoeningen lijden, hebben een gebrek aan bepaalde vitamines en dit vereist ondersteuning.

cortisol-vitaminen-gezonde-voedingSupplementen die nodig zijn, omvatten:

  • vitamine C 2000-4000 mg per dag langdurige afgifte,
  • een goede multivitaminen,
  • vitamine B-complex 50 mg tweemaal daags,
  • pantotheenzuur 1200-1500 mg per dag, en
  • magnesiumcitraat 400-1200 mg per dag

Neem ook mineralen (chroom, molybdeen, mangaan, selenium, koper, jodium) vanwege hun kalmerende werking. Als er sprake is van depressie is het aan te raden ook SAM-E 200 mg tweemaal daags te nemen.

Cortisol verlagen met kruiden

Veel kruiden zijn nuttig bij de behandeling van cortisol problemen. Sommige kruiden helpen het lichaam bij het aanpassen aan stress. Ze helpen cortisol niveaus te verlagen of te verhogen afhankelijk van je behoefte op dat moment.cortisol-kruiden-gezond

Voorbeelden van deze kruiden zijn: ginseng, astragalus, eleuthero, schizandra, Tulsi (heilige basilicum), rhodiola en ashwagandha. Deze kruiden helpen het lichaam om de bijwerkingen van stress aan te pakken en de stofwisseling te balanceren.

Deze supplementen en kruiden zullen niet alleen cortisol niveaus verlagen. Ze zullen je ook helpen bij het verminderen van de effecten van stress op het lichaam door het immuunsysteem te stimuleren.

Cortisol verlagen met Homeopathie

Homeopathie kan de onbalans in het lichaam te herstellen. Het is vaak nodig om het probleem vanuit de kern uit te roeien. De homeopathische remedie Nux Vomica wordt vaak toegepast bij een te hoog cortisol niveau in het lichaam.

Het behandelt niet alleen slapeloosheid, spijsverteringsstoornissen en prikkelbaarheid. Maar ook voor de onnodige verlangen naar zoete en calorierijke voedingsmiddelen.

Cortisol verlagen dankzij de Afslank Receptenbijbel

Ok, het moge duidelijk zijn. Het verlagen van je cortisolgehalte is een slimme zet.

Een verstandige methode om hieraan te werken is door ook je voeding aan te passen op een gezonde wijze. En daarvoor wil ik je absoluut het volgende boek aanbevelen: De Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm.

Dit boek bestaat uit makkelijke en gezonde recepten. Met de focus op gewicht verliezen. En het is allemaal eenvoudig klaar te maken.

Een echte aanrader die bijdraagt aan betere resultaten!

Wil jij meer weten over de Afslank Receptenbijbel? Inmiddels zijn meer dan 2.000 anderen je met dit mooie en populaire boek voorgegaan!

Gezond afvallen recepten

Leave a Comment:

Leave a Comment: