Gezonde tussendoortjes – Wat mag je wel nemen en waar moet je op letten?

By Michael | Lifestyle

Afvallen en gezonde tussendoortjes gaan prima hand in hand. Daarbij is het belangrijk dat je ten eerste probeert om zo min mogelijk keren op een dag te eten. In principe is drie keer eten per dag ruim voldoende.

Wanneer je dan ook nog zorgt dat je gezonde, weldoordachte dingen eet, dan heb je grote kans dat je zonder verder grote inspanningen te hoeven leveren toch al wat kilo’s kwijt zult raken.

Het eten van de juiste voedingsstoffen en dan ook nog in de juiste verhoudingen tot elkaar en tot je bewegingspatroon doen wonderen voor je lichaam.

Snel en gezond ontbijt

Een gezond ontbijt kan bijvoorbeeld bestaan uit yoghurt met ongezoete muesli of havermout, ongebrande en ongezouten noten en vers fruit.

Je maaltijd bevat op deze manier eiwitten (yoghurt), koolhydraten (yoghurt, muesli, havermout, noten en fruit) en vetten (yoghurt en noten). Waarbij je zowel verzadigd vet (yoghurt) als onverzadigd vet (noten) binnen krijgt.

Verder zorgen zowel de langzaam verterende yoghurt als de vezels in de muesli, havermout en het fruit ervoor dat je lang een verzadigd gevoel zult houden.

gezonde tussendoortjes maken

Kies voor een langzaam verterende maaltijd

In gezonde recepten voor je maaltijden wordt over het algemeen voldoende aandacht besteedt aan eten dat ervoor zorgen dat je spijsvertering er lang over doet om je eten te verteren.

Denk aan volkoren producten. Hoe meer vezels in je eten, hoe langer je het gevoel houdt dat je vol zit.

gezonde tussendoortjes bij hongergevoel

En hoe langer je spijsvertering werk heeft, hoe minder jij daardoor het gevoel hebt dat je honger krijgt.

Want juist dat hongergevoel is wat er vaak voor zorgt dat je tussendoortjes gaat eten.

Welk tussendoortje vind jij lekker?

Tussendoortjes heb je in feite niet nodig. Maar ze zijn wel lekker natuurlijk. Zeker wanneer je merkt dat je moeite hebt met maar drie keer eten per dag, dan wil je misschien toch af en toe een tussendoortje nemen.

Al is het maar om te voorkomen dat je anders later ineens veel te veel gaat eten bij je lunch of diner. Tussendoortjes in ongezonde varianten zijn overal in overvloed verkrijgbaar.

Koekje voor bij de koffie? Stukje chocolade tussendoor? Altijd lekker. Maar niet heel erg gezond. En al helemaal niet heel erg goed als je wilt afvallen.

Voorverpakte biscuits, koek of juist een appel?

Een pak voorverpakte biscuits, koek of een reep chocolade kun je makkelijk meenemen natuurlijk. Wie gaat er nu voor zijn lol aan een appel beginnen die al een halve dag in een tas heeft liggen rondrollen?

Die smaakt uiteraard lang niet zo lekker als een koekje dat je net vers uit de verpakking haalt.

appel - een gezond tussendoortje

Toch bestaan er voor bijvoorbeeld appels ook speciale vervoersboxen. Een plastic doosje in de vorm van een appel.

Je stopt je appel er ’s morgens in en ’s middags is de appel door de harde beschermlaag nog prima te eten. Geen beurse plek te ontdekken.

Zo heb je al een goed gezond alternatief voor die voorverpakte koek vol suiker.

Tel je tussendoortje wel mee

In principe is een tussendoortje niet nodig, maar als je toch iets wilt ‘snoepen’ doe het dan wel gezond.

Wel is het handig om ook het eten van tussendoortjes niet onbeperkt te doen. Ook van gezond kun je teveel krijgen. Het gaat bij bewust eten altijd om de verhoudingen en hoeveelheden.

Het kan zomaar zijn dat je uit je ontbijt, lunch en diner al tweeduizend calorieën aan energie binnen krijgt. Wanneer je gedurende je dag niet meer dan die tweeduizend calorieën verbrandt dan zal alle extra energie, ook in de vorm van gezonde tussendoortjes, waarschijnlijk in de vetreserves van je lichaam worden opgeslagen.

gezonde tussendoortjes

Kies bewust voor een gezond tussendoortje

Tussendoortjes moet je dus in feite bij de totale hoeveelheid energie (koolhydraten, eiwitten en vetten) die je binnen krijgt tellen.

Een gezonde optie voor tussendoortjes is door bijvoorbeeld je fruit niet allemaal meteen bij het ontbijt of lunch op te eten, maar om een appel, peer, mandarijn, banaan of sinaasappel te bewaren voor later op de dag. Dan heb je een gezond tussendoortje. En je blijft bij je gezonde hoeveelheid energie inname.

Zo sla je twee vliegen in één klap. Geen overschrijding van je calorieën en wel een gezond tussendoortje om te eten.

Gezonde tussendoortjes boeken

In de supermarkt liggen de tussendoortjes voor het oprapen. Maar hoe zit dat met die gezonde tussendoortjes? En wat is dan gezond en wat niet?

Op de verpakking van veel biscuits en koekjes staat toch echt dat ze gezond of in elk geval ‘bewust’ zijn. Om je te helpen ontdekken van wat echt wel en wat toch minder gezond is kun je terecht bij de zeer waardevolle boeken en tips van de Afslank recepten Bijbel of Fitchef Turbo.

Prima naslagwerken met handige tips voor al je maaltijden. Ze staan vol met gezonde recepten die je makkelijk kunt maken en volhouden. En ze hebben veel aandacht voor juist die gezonde tussendoortjes.

Niet doen

Tussendoortjes kun je net als alle maaltijden ook weer onderverdelen in koolhydraten, eiwitten en vetten. Zeker in de standaard, meestal zoete, tussendoortjes tref je vaak alle drie deze energiebronnen aan.

In verschillende verhoudingen, waarbij de koolhydraten of juist het vet over het algemeen de boventoon voeren.

Suiker levert bijvoorbeeld heel veel zogenaamde snelle koolhydraten. Dit is energie die heel snel vrijkomt, maar die je ook relatief snel weer kwijtraakt. Of opslaat als vetreserve.

Even krijg je er veel energie van, maar die is al heel snel weer weg. Wat ervoor zorgt dat je ook snel weer trek krijgt in een nieuw tussendoortje.

Wel doen

Kies je voor tussendoortjes met veel van de zogenaamde langzame koolhydraten, dan zul je langer profijt hebben van je tussendoortje. Doordat je spijsvertering er langer werk aan heeft.

Denk hierbij aan dingen met veel vezels die vrij langzaam verteren. Fruit bijvoorbeeld. Al dan niet in gedroogde vorm.

Groenten scoren nog beter wat traagheid en gezondheid betreft. Een bakje snoeptomaatjes, een worteltje of komkommer.

Eventueel wat lekkerder gemaakt met wat vis, vleeswaren of magere kaas voor het vet en de eiwitten en je hebt een smakelijk, gezond en wel doordacht tussendoortje.

Ik wens je veel succes met het kiezen van je nieuwe favoriete gezonden tussendoortje 🙂

 

Leave a Comment:

Leave a Comment: