Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?

We lezen het vaak in allerhande kranten, tijdschriften en FeelGood magazines: wandelen is gezond. Maar hoeveel calorieën verbrand je eigenlijk met wandelen?

By Michael | Gezondheid

Wandelen is gezondEen gezonde hoeveelheid bewegen heeft sowieso een positieve invloed op ons lichaam. We hebben het dan niet alleen over hardlopen of intensief sporten, maar ook over simpele zaken zoals wandelen of eens blijven rechtstaan in de bus.
Al die zaken zullen een positieve invloed hebben op onze gezondheid en zullen er uiteraard voor zorgen dat we ook extra calorieën verbanden – niet onbelangrijk voor zij die enkele kilo’s af willen vallen.
In dit blog: hoe gezond is wandelen, hoeveel calorieën verband je met wandelen en zijn er ook manieren om nog meer calorieën te verbranden? Wij leggen een en ander uit.

Wandelen is gezond

Wandelen en afvallen, volgens velen is het nog steeds een ongelukkige combinatie. Zij zoeken eerder hun heil bij het snelrennen of zwemmen, want dat zou gezonder zijn. In de praktijk gaat het om een verkeerde inschatting.

Ook oefeningen met een lage intensiteit kunnen een positieve invloed hebben op onze gezondheid én kunnen helpen bij het afvallen. Zo zullen de calorieën die tijdens het wandelen worden aangesproken voornamelijk uit onze opgeslagen vetreserves afkomstig zijn, belangrijk voor zij die af willen vallen.

Verschil met intensief sporten

Het verschil met het intensief sporten is dan ook te vinden bij de hartslag: intensieve sporten zorgen ervoor dat de hartslag sneller stijgt en dat jouw lichaam overschakelt naar de verbranding van koolhydraten in plaats van vetten.

Voor wie af wenst te vallen hebben intensieve sporten dan ook niet altijd het meeste effect, calorieën verbranden met wandelen is hier beter aangewezen. Verder is calorieën verbranden met wandelen ook gewoon veel toegankelijker en kan je het overal doen. De kans dat je wandelen langer zal volhouden dan dat tweewekelijks snelrennen, is dan ook veel groter.

Calorieën verbranden met wandelen

Calorieën verbranden met wandelen is dan ook een werk van lange adem en vergt de dagelijkse inspanning.

Gelukkig kan calorieën verbranden met wandelen wel gewoon gecombineerd worden met andere zaken: waarom niet eens een lange wandeling maken om in het dorp verderop een brief te posten?

Voornamelijk op langere termijn zal wandelen dan ook een veel betere invloed hebben op de gezondheid dan zij die snelrennen na enkele weken al opnieuw opgeven.

Hoeveel calorieën verbrand je met wandelen?

Calorieën verbranden met wandelen: calorieën tellen is niet zo eenvoudig

Het is een veel voorkomende vraag waar helemaal geen simpel antwoord voor bestaat. Hoeveel calorieën je verbrandt hangt immers af van een hele resem aan variabelen.

Zo moeten zwaardere mensen bijvoorbeeld meer lichaamsgewicht meezeulen en zullen zij ook veel meer calorieën verbruiken. Ook wie minder conditie heeft zal van een groter energieverbruik kunnen genieten.

Om het op z’n Cruijfiaans te zeggen: ieder nadeel heb z’n voordeel. Dat voordeel kunnen we dan ook optimaal vertalen tijdens het calorieën verbranden met wandelen!

Wandelen met overgewicht en intensiteit opkrikken

Voorgaande variabelen zijn dan ook de verklaring waarom wandelen zo’n belangrijke invloed kan hebben tijdens het afvalproces bij mensen met overgewicht.

Anderzijds moet hier ook in negatieve zin rekening mee worden gehouden: naarmate we vaker wandelen en meer afvallen zal de invloed van iedere wandelbeurt verder afnemen. In dat geval zal de intensiteit moeten opgekrikt worden.

Dat brengt ons dan ook bij een derde variabele:

Snelheid en intensiteit

Des te sneller je wandelt, des te meer calorieën je zal verbranden. Dit is niet recht evenredig, aangezien zij die sneller wandelen ook andere delen van het lichaam zullen aanspreken en dus nog meer calorieën zullen verbranden.

Weet dat er bovendien ook op vlak van geslacht de nodige verschillen te noteren zijn tijdens het calorieën verbranden met wandelen.

Wil je weten hoeveel calorieën jij verbruikt tijdens het wandelen? Op het internet zijn er gratis calculators beschikbaar die een inschatting van het calorieverbruik kunnen maken.

Let wel op: deze werken met gemiddelde waarden en zullen nooit 100% accuraat zijn. Een hartslagmonitor is op dat vlak veel accurater.

In de praktijk: calorieën verbranden met wandelen

Wandelen is gezond en theoretisch is dat allemaal heel mooi, maar wat betekent dat in de praktijk?

In de praktijk hoort wandelen een onderdeel uit te maken van het nieuwe gezondheidsplan. Het is een ideale methode om in een eerste fase voornamelijk vetten te verbranden.

Naarmate men gewicht verliest zal men ook snel aan conditie winnen. In dat geval kan de inspanning opgeschroefd worden en kan het tempo stelselmatig verhoogt worden.

Het is belangrijk om een en ander ook op lange termijn te blijven volhouden. Er zijn ook methoden om bij een constante snelheid de inspanning te verhogen, we denken bijvoorbeeld aan powerwalking in combinatie met gewichten.

Voor wie ook dat niet langer een probleem vormt kan joggen, zwemmen of fitness een nieuwe uitlaatklep vormen om het gewicht op pijl te houden.

calorieën verbranden met wandelen

Onthoud: calorieën verbanden met wandelen, het werkt enkel op lange termijn

Bovenstaande geldt uiteraard voor alle sporten, maar door de lage intensiteit is het bij het wandelen een dubbele waarheid. Sporadisch eens wandelen zal lang niet volstaan om echt af te vallen.

Over het algemeen wordt een dagelijkse wandeling van 30 minuten aangeraden om effect te ressorteren. Een of twee maal per week kan dat dan opgeschroefd worden tot een langere of intensievere wandeling.

Praktijkvoorbeeld

We halen er even een praktijkvoorbeeld bij en nemen een vrouw met een gewicht van 80 kilogram als voorbeeld. Zij wil calorieën verbranden met wandelen en wandelt daarom dagelijks 30 minuten en verbrandt hiermee 169 kcal.

Eenmaal per week wandelt ze 60 minuten, wat gelijk staat 338 kcal. Op jaarbasis komt ze zo aan 70.304 verbrande kcal. Dat staat gelijk met een gewichtsverlies van ongeveer 8,7 kilogram.

Dat lijkt misschien niet zo erg veel, maar de kracht van wandelen werkt nu eenmaal op lange termijn en zal ook een onderdeel moeten vormen van een gezonder dieet.

Alleen op die manier zal je zowel snel als gezond gewicht kunnen verliezen. Vergeet ook niet: naarmate de dame uit ons voorbeeld de intensiteit van haar wandelingen opschroeft zal ze ook nog eens éxtra calorieën verbranden met wandelen. Wandelen is gezond, laat zoveel alvast duidelijk zijn 🙂

Gezonde trend voortzetten met de Afslank Receptenbijbel

Ok, het moge duidelijk zijn. Wandelen is gezond. Met wandelen verbrand je calorieën.

Zoals gezegd is het verstandig om naast het wandelen ook je voeding aan te passen op een gezonde wijze. En daarvoor wil ik je absoluut het volgende boek aanbevelen: De Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm.

Dit boek bestaat uit makkelijke en gezonde recepten. Met de focus op gewicht verliezen. En het is allemaal eenvoudig klaar te maken.

Een echte aanrader die bijdraagt aan betere resultaten!

Wil jij meer weten over de Afslank Receptenbijbel? Inmiddels zijn meer dan 2.000 anderen je met dit mooie en populaire boek voorgegaan!

Gezond afvallen recepten

Leave a Comment:

Leave a Comment: