Koolhydraatarm uit eten: 8 praktische tips

By Michael | Gezondheid

koolhydraatarm uit eten…Hartstikke gezellig, maar tijdens een etentje is het wel lastiger om aan jouw nieuwe eetpatroon vast te houden.

Wil je jouw etentje niet annuleren, maar wil je wel gezond blijven eten? Dan geven wij je graag acht praktische tips om koolhydraatarm uit eten te gaan.

Met de tips in dit artikel kun je gezellig uit eten met je familie, vrienden of collega’s, zonder dat je veel koolhydraten binnen krijgt. Dit betekent dat de tips in dit artikel je helpen zonder schuldgevoelens lekker een avondje uit te gaan.

Tip 1: kies het juiste restaurant

Bij het ene restaurant is het gemakkelijker koolhydraatarm te eten dan bij het andere restaurant. Door zelf een restaurant te kiezen als je uit eten gaat, heb je wat meer controle op wat je die avond gaat eten. Kies een gezond restaurant uit met meerdere koolhydraatarme gerechten op de kaart en je hoeft je geen zorgen te maken om jouw dieet.

koolhydraatarm uit eten - juiste restaurant

Tip 2: eet een gezonde snack voor je gaat

Veel mensen eten veel te veel als ze uit eten gaan. Zeker als je laat hebt afgesproken en al ruim voor het etentje honger hebt, is het goed om iets te eten voor je naar het restaurant vertrekt. Zo voorkom je dat je veel te veel eet als je eenmaal in het restaurant zit met je familie, vrienden of collega’s.

Kies natuurlijk wel voor een koolhydraatarme snack, want ook in jouw tussendoortjes wil je koolhydraten zo veel mogelijk vermijden.

koolhydraatarm uit eten - gezonde snack

Tip 3: bestel geen brood

Veel etentjes starten met een mandje brood met kruidenboter en andere dipjes. Erg lekker, maar een mandje brood past absoluut niet in jouw koolhydraatarme dieet. Bestel daarom geen brood als je uit eten gaat, ook niet als je hier stiekem heel veel zin in hebt.

Bestelt iemand anders een mandje brood om te delen, dan probeer je je in te houden en geen broodje te nemen.

koolhydraatarm uit eten - mandje brood

Tip 4: vermijd dressings

In dressings zitten vaak veel koolhydraten. Door dressings zo veel mogelijk te vermijden, kun je koolhydraatarm eten in een restaurant. Je kunt bijvoorbeeld wel een salade bestellen, maar vraag dan aan de ober of je een salade kunt krijgen zonder dressing.

Vind je een salade zonder dressing echt niet lekker? Dan vraag je of je een salade kunt krijgen met de dressing apart, zodat je een klein beetje dressing op je salade kunt doen. Zo krijg je wel wat koolhydraten binnen, maar niet zo veel.

koolhydraatarm uit eten - geen dressing

Tip 5: vermijd pasta’s, aardappelen, patat en andere koolhydraatrijke gerechten

Als je al een tijdje koolhydraatarm eet, weet je precies welke gerechten veel en weinig koolhydraten bevatten. Wil je gezond uit eten gaan, dan vermijd je koolhydraatrijke gerechten als pasta’s, gerechten met aardappelen en gerechten met patat.

Het liefst bestel je misschien een lekkere pasta bij de Italiaan, maar het is zonde om jouw harde werk in één avond teniet te doen. Als je al dagen of zelfs weken koolhydraatarm hebt gegeten, probeer je dit ook vol te houden tijdens een avondje uit.

koolhydraatarm eten - pasta

Tip 6: bestel geen bijgerechten

Bij veel hoofdgerechten kun je een bijgerecht bestellen, zoals een bakje met patat, aardappeltjes of salade. In de meeste bijgerechten zitten veel koolhydraten. Door geen bijgerechten te bestellen, voorkom je dat je te veel koolhydraten eet tijdens jouw etentje.

Je mag best een bakje met sla bestellen, maar geef dan wel aan dat je geen dressing op je sla wil. Zoals al eerder vermeld, zitten er in dressings vaak veel koolhydraten.

koolhydraatarm uit eten - geen bijgerecht

Tip 7: neem geen dessert

Een dessert is erg lekker, maar niet gezond. Wil je echt gezond uit eten gaan, dan kun je beter geen dessert bestellen. En bestel je een kopje koffie? Probeer dat koekje of stukje chocolade dan te laten liggen, want ook hier zitten koolhydraten in.

koolhydraatarm uit eten - geen toetje

Tip 8: drink zo min mogelijk alcohol

Veel mensen vinden het lekker om een glaasje wijn of een glaasje bier te drinken bij het eten. Je mag jezelf best verwennen met een alcoholisch drankje, maar probeer wel zo min mogelijk alcohol te drinken. In alcoholische dranken zitten namelijk veel suikers, die net als koolhydraten direct worden opgenomen in de vetcellen van je lichaam.

Drink je te veel alcohol, dan is dit niet goed voor jouw strijd tegen de overtollige kilo’s. Bovendien krijg je van alcohol zin in brood en andere koolhydraatrijke snacks, dus om deze reden kun je alcoholische dranken beter ook zo veel mogelijk mijden.

koolhydraatarm uit eten - vermijd teveel alcohol

Extra tip: vertel anderen over je dieet

Je hoeft niet de hele wereld te vertellen dat je koolhydraatarm aan het eten bent, maar het is wel goed dit aan je directe omgeving te vertellen. Ga je met vrienden uit eten, dan is het prettig als zij weten dat je koolhydraatarm eet. Nu kunnen zij hier namelijk rekening mee houden, bijvoorbeeld door in een restaurant met gezonde gerechten te gaan eten of door gewoon geen mandje brood met kruidenboter te bestellen.

Daar komt nog bij dat jouw directe omgeving je kan stimuleren je dieet vol te houden. Weten je familieleden dat je koolhydraatarm eet en kom je toch in de verleiding een gerecht met veel koolhydraten te bestellen tijdens een etentje?

Dan kunnen jouw familieleden je tegenhouden. Hun steun kan jou dan ook zeker helpen je koolhydraatarme dieet beter vol te houden. Deel je met de juiste mensen dat je koolhydraatarm eet, dan kun je hier zeker profijt van hebben op de lange termijn.

Zelf koolhydraatarm eten met de Afslank Receptenbijbel

Je hebt hier enkele tips gelezen over het minder innemen van koolhydraten als je wilt uit eten. Misschien zijn het soms open deuren… En zeker dat het niet even makkelijk is om tijdens een gezellig etentje in een restaurant van al die lekkere (koolhydraatrijke) dingen af te blijven.

Een tip die ik je wil geven als je zelf eenvoudig en erg lekker gezond en koolhydraatarm wil eten is de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm. Lees ook mijn Afslank Receptenbijbel review.

Dit boek is een populaire methode bij mensen die bewust(er) willen eten, maar die wel graag lekker willen blijven eten.

Doe er je voordeel mee! En ik wens je veel plezier bij je volgende (koolhydraatarme) etentje.

Afslank Receptenbijbel kopen? Doe het hier met 26% korting (e-book: 46%)! Ruim 2.000 anderen zijn je voorgegaan!

Gezond afvallen recepten

Leave a Comment:

Leave a Comment: