Afvallen met spieren kweken – Lees eerst dit vóór je start!

By Michael | Trainen

Wie aan afvallen denkt, komt altijd in de eerste plaats bij voeding uit. Wie anders gaat eten zal het effect op zijn lichaam merken. Gezondere, schone voeding zorgt voor een lichaam in betere conditie.

Wil jij afvallen door spieren kweken?

Wanneer je echter met overgewicht te maken hebt, dan is er nog een tweede factor die van belang kan zijn om hier vanaf te komen. Naast bewust eten kun je ook actief gaan trainen.

Door intensief te gaan trainen ga je je verbranding bevorderen. Er zijn vele manieren om dit te doen. Daarvan is spieren kweken door weerstandstraining waarschijnlijk de beste methode van allemaal.

Waarom is sporten belangrijk?

Voor je uitleg krijgt over de manier waarop je moet trainen, is het van belang om eerst even te bekijken waarom sporten zo belangrijk is.

In de eerste plaats gaat het om het verbranden van calorieën. Als je wilt afvallen moet je meer calorieën kwijt dan erbij komen op een dag.

Dit zogenaamde calorietekort is namelijk de sleutel tot het afvallen. Door meer te verbranden door lichaamsbeweging zorg je dat het gemakkelijker wordt om in een tekort terecht te komen.

Je maakt het verschil tussen uitgaand en inkomend namelijk iets groter op deze manier van werken.

Echter als je spieren wilt kweken, is dit iets waar je mee moet oppassen. Je lichaam heeft namelijk voldoende, maar vooral de juiste voedingsstoffen nodig om spiervorming te stimuleren.

Het voordeel van spieren

Van de vele soorten lichaamsbeweging die er zijn is het trainen van de spieren de meest interessante. Spieren hebben namelijk een belangrijke functie bij het afvallen. Je kan spieren namelijk opvatten als allemaal kleine motortjes in je lichaam.

Deze hebben brandstof nodig om te kunnen draaien. Die brandstof halen ze uit voeding of uit vet.

Wanneer je meer verbrandt dan er binnenkomt, dan zal dit dus bijna automatisch betekenen dat je lichaamsvet verbrand moet worden.

Zo kan je dus gaan afvallen. En wanneer je spiermassa groter wordt, dan wordt de verbranding dus ook steeds groter.

Man die laat zien hoe je moet spieren kweken

Ok, met de juiste mindset kun ook jij dit bereiken!

Meer vet verbranden terwijl je rust

Er zitten bovendien nog meer voordelen aan een grote spiermassa. Je kan namelijk ook in rust meer gaan verbranden.

De spieren blijven immers om energie vragen om op niveau te blijven. Dat doen ze onder andere om te kunnen herstellen van een inspannende training.

Het gevolg is dan dus dat je, wanneer je na het trainen op de bank tv kijkt en uitrust, nog altijd calorieën aan het verbranden bent.

Dit is dan ook de reden waarom weerstandstraining voor je spieren een belangrijk onderdeel van je levensstijl moet zijn als je wilt afvallen.

Hoe pak je het aan?

Het is erg belangrijk dat je weet wat je doet, want je kan heel snel ernstig geblesseerd raken als je de oefeningen verkeerd doet. De juiste informatie en begeleiding is essentieel!

Het is dus aan te raden om in ieder geval in het begin met een trainer te gaan werken.

En om goed beslagen ten ijs te komen, doe je er heel verstandig aan de juiste informatie op eenvoudige wijze paraat te hebben.

Zelf heb ik meerdere methoden en boeken getest. Enkele van mijn favorieten zijn Gespierde God van Glenn Goossens en Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm. Via de linkjes kun je mijn reviews lezen.

Start met de grote spiergroepen

Door met een trainer te werken kan je veel profijt hebben van slimme trucs en de juiste focus waar je in het begin veel voordeel mee kan doen.

Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de grote spiergroepen veel aandacht geeft als je met weerstandstraining aan de slag gaat.

Je ziet veel mensen zich vooral druk maken om hun biceps, maar dit is natuurlijk in verhouding slechts een kleine spier. Het is beter om je borst, rug en benen te richten!

Deze spiergroepen zijn namelijk flink groter en zullen dus ook meer energie nodig hebben om te kunnen verbranden om de spieren sterk te houden.

Gebruik een schema

Een ander belangrijk punt is dat je werkt volgens een schema. Sommigen denken dat het een goed idee is om iedere dag iedere spier te trainen.

Dat moet je dus juist niet doen! Je moet een spier goed trainen en vervolgens laten rusten.

De getrainde spier moet immers de kans krijgen om te herstellen. In de herstelperiode groeit hij namelijk.

Wanneer je hem iedere dag traint krijgt hij geen kans om te herstellen en dus ook niet om te groeien. Volg daarom een vast schema van trainingen met spiergroepen.

Afvallen of vet verliezen?

Een belangrijk punt waar je ook aan moet denken is dat er een verschil bestaat tussen afvallen en vet verliezen. Wanneer je je spieren gaat kweken, dan worden deze ook zwaarder.

Dit betekent dus dat je niet per se hoeft af te vallen. Wel is het zo dat je lichaamsvet kan verliezen waarvoor het gewicht van je spieren in de plek komt. Bedenk je dus goed waar je doel ligt, wil je echt lichter worden, of wil je gewoon van je overtollige vet af?

Tien kilo spieren is immers gezonder dan tien kilo vet. Dus eigenlijk is het niet eens de juiste vraag! Overtollig vet verliezen is altijd goed voor je gezondheid.

Weet wat je eet!

Naast de training is ook de voeding belangrijk. Niet alleen om in vet te minderen, maar vooral ook om je spieren op te bouwen. Spieren worden sterker door herstel, zoals eerder aangegeven.

Met behulp van voldoende eiwitten herstellen spieren beter en sneller. Door dus meer eiwitrijke voeding te nemen kan je het kweken van spieren gemakkelijk een duwtje in de goede richting geven.

Door de juiste dingen op het juiste moment te eten kan je veel voordeel hiermee doen.

Zo word je dus sneller die grote sterke man of vrouw die je zou willen zijn. Je gaat er gezonder uitzien omdat je veel gezonder leeft.

Soorten krachttraining

Er zijn veel soorten training waarbij je weerstand gebruikt. Denk in de eerste plaats bijvoorbeeld aan bodybuilding. Daarnaast is ook powerliften heel bekend. Bij powerliften richt je je vooral op de drie grote spiergroepen.

Soorten krachttraining om af te vallen en spieren te kweken

 

De laatste jaren is crossfit erg snel opgekomen. Dit is een combinatie van weerstandstraining en cardiotraining. Waardoor je dus zowel tijdens de training als op de lange termijn veel calorieën kwijtraakt.

Dit is dan ook in hoog tempo een populaire trainingsvorm geworden die bij veel sportscholen wordt aangeboden.

Welke vorm het best bij jou past zal je echter zelf moeten uitvinden. Het belangrijkste is dat je er ECHT voor wilt gaan!

Lees mijn reviews eens van Gespierde God en/of Afslank Receptenbijbel (zie linkjes eerder in dit artikel).

Grote kans dat een van deze methoden aansluit bij jouw wensen!

 

Leave a Comment:

Leave a Comment: