Spiermassa opbouwen – Let’s get Ripped! Maar hoe dan?

By Michael | Trainen

Het opbouwen van spiermassa is een belangrijk onderdeel van het laten verdwijnen van lichaamsvet. Hoe meer spiermassa je hebt, des te minder plek is er voor vet op je lichaam.

Spiermassa opbouwen is KEY

Spiermassa opbouwen doe je door een juiste combinatie van goede training en goede voeding. Je doet dit door te kiezen voor weerstandstraining. Weerstandstraining is training met onder andere gewichten en weerstandselastieken.

Er wordt vaak getraind met het eigen lichaamsgewicht. Genoeg weerstand toch šŸ˜‰

Er komt echter wel veel meer bij kijken om op een goede manier de hoeveelheid spiermassa die je hebt te vergroten.

Het is een vrij nauwkeurig werk dat je moet uitvoeren.

Je gaat meer verbranden

Het is belangrijk dat je begrijpt waarom training belangrijk is als je van overtollig lichaamsvet af wilt raken. In de eerste plaats is lichaamsbeweging belangrijk.

Dit heb je nodig om calorieƫn te kunnen verbranden. Hoe meer je verbrandt, des te beter zal dit zijn voor het dagelijkse calorietekort. Je kunt dit doen door training met gewichten.

Het bijkomende voordeel daarvan is dat je door je spieren te trainen ook na afloop van de training meer zal gaan verbranden.

Dit is bij duursporten als fietsen en wandelen niet het geval. Daar stopt het extra verbranden zodra je stopt met bewegen.

Waarom spieren meer verbranden

De reden waarom je ook na afloop blijft verbranden bij een weerstandstraining is dat je spiermassa groeit.

Dit doet het niet tijdens het trainen, maar juist na afloop. Dan krijgen de spieren tijd om te herstellen. Het kapotte weefsel wordt dan weer aangemaakt.

Om dit te doen heeft het lichaam echter wel energie nodig. Dit haalt het uit voeding of uit lichaamsvet.

Wanneer je dus in rust bent, dan kan je daardoor toch nog meer lichaamsvet kwijtraken.

Dit gaat immers in je spieren zitten. Je massa zal groter worden en je buikje zal juist snel kleiner worden.

Soorten training

Er zijn verschillende soorten training die je kunt doen om je spieren te versterken en je massa te vergroten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor powerliften of voor crossfit.

De meest bekende vorm blijft echter nog altijd bodybuilding. Je doet daarbij de bekende beweging als het bankdrukken, de deadlift en het optrekken. Door dit te doen met voldoende gewicht en tegen een voldoende aantal herhalingen, een aantal maal per week, zal je spiermassa beginnen te groeien.

Het is de bedoeling dat je op deze manier alle spieren in je lichaam aanpakt. Zo zorg je voor het optimale effect voor je lichaam.

Hoe pak je het aan?

Als je het op de juiste manier wilt doen, dan bouw je spiermassa op door een schema te volgen. Bij voorkeur een schema dat je met een trainer opstelt.

Zo pak je elke spier even goed aan en doe je nergens te veel of te weinig aan. Dit is namelijk ontzettend belangrijk. Wanneer je te veel of te weinig doet zal je dit merken omdat je spier niet verder groeit.

Je hebt dan dus niet de voordelen van meer spiermassa, omdat je simpelweg niet meer massa krijgt. Train elke spier of spiergroep dus precies volgens het schema, zo heb je er het meest aan.

Man met spiermassa

Train ook je benen en je rug

In tegenstelling tot wat de meeste mensen lijken te denken heb je het meest aan training van je been- en rugspieren. Hoewel de armen en de borst en buik het meest bekend zijn zitten juist in de rug de meeste en grootste spieren.

Wanneer je gewichtstraining doet om af te vallen heb je er dus veel meer aan om dit goed te trainen dan de kleine spieren in bijvoorbeeld je armen. Daarom is een schema opstellen dus ook belangrijk.

Je zorgt er dan voor dat de minder populaire, maar veel effectievere groepen ook voldoende aandacht krijgen gedurende de week.

Powerliften

Wie zich echt wil richten op het verliezen van vet kan een goed powerliftersschema gebruiken. Dit is namelijk een vorm van training die zich vooral op de grote spieren in de borst, rug en benen richt.

De kleinere groepen zoals de armen en de schouders worden niet vergeten, maar staan vooral in dienst van de grote groepen. Zo kan je dus op een snelle en effectieve manier je spiermassa opbouwen.

Powerliften wordt soms weleens verward met de training die mensen die aan de sterkste man competities meedoen. Dit is niet hetzelfde, al heeft het wel raakvlakken. Je traint immers om krachtiger te worden.

Vet kwijtraken

Je traint in de eerste plaats natuurlijk omdat je van je overgewicht af wilt. Let wel op dat er verschillende soorten overgewicht zijn.

De slechte soort is natuurlijk de soort waarbij mensen te dik zijn doordat ze te veel lichaamsvet hebben opgeslagen. Dit is juist waar je van af wilt. Het is echter wel zo dat spieren ook veel wegen. Bovendien zijn ze compacter.

Een kilo spieren heeft een veel kleiner oppervlak dan een kilo vet. Zo kan je dus slanker en sterker eruit gaan zien, maar zegt de weegschaal dat je zwaarder bent. Dit is echter geen probleem, te zwaar zijn door spieren is niet gevaarlijk.

Eiwitten boven koolhydraten

Let erop dat je ook goed gaat eten. Dit moet je natuurlijk sowieso doen als je wilt gaan afvallen. Ga je er echter weerstandstraining bij doen, dan is goede voeding extra belangrijk. Je hebt namelijk meer eiwitten nodig.

Eiwit is de bouwstof van het lichaam, zoals men dat zegt. Je hebt zoals je eerder al kon lezen hersteltijd nodig om je spiermassa te kunnen laten groeien. Om te kunnen herstellen is niet alleen rust, maar ook voldoende bouwstof nodig.

Daarom moet je dus meer eiwit in je dieet gaan opnemen. Bijvoorbeeld door vlees te vervangen door kip en gevogelte.

Volhouden

Spiermassa opbouwen is Ć©Ć©n ding, spiermassa behouden is echter iets anders. Je kunt niet denken dat opgebouwde spieren voor altijd blijven. Tenminste, niet helemaal.

Om je spieren op niveau te houden zal je op een goede manier moeten blijven trainen. Dit zorgt ervoor dat je massa even groot of zelfs langzaam groter wordt. Wanneer je een tijdje stop zal je spiermassa langzaam gaan afnemen. Je spiermassa verdwijnt echter niet helemaal. Er bestaat zoiets als spiergeheugen.

Wanneer je na een tijd van trainingsvrijheid weer begint met trainen, dan zullen je spieren sneller terugkeren naar het topniveau dan toen je de eerste keer trainde.

Aan de slag met De Gespierde God van Glenn Goossens? Profiteer vandaag van extra korting via deze link!

Cover - De Gespierde God van Glenn Goossens

Leave a Comment:

Leave a Comment: