Vet verbranden met cardiotraining – Kun jij het? Start vandaag nog!

Afvallen is voor veel mensen best een probleem want we zijn allemaal lekkerbekken en vinden veel (vaak ongezonde) etenswaren erg lekker. Overgewicht is echter een serieus probleem in Nederland en veel mensen proberen daarom toch vaak een dieet.

By Michael | Gezondheid

Als je dit volgt is het daarbij ook verstandig om goed te bewegen. Je kunt dan bijvoorbeeld ook voor cardiotraining kiezen om vet te verbranden en een slanker postuur te krijgen.

Wat is cardiotraining precies?

Bij cardiotraining train je je uithoudingsvermogen. Het gaat er hierbij om dat je zo lang mogelijk een bepaalde activiteit weet vol te houden.

En dat doe je met een hartslag die tussen de 55 en 75% ligt van het maximale dat voor jou mogelijk is. Je kunt zelf berekenen hoeveel dit is door 220 minus je leeftijd te doen.

Wat gebeurt er met cardiotraining?

Omdat cardiotraining zeer intensief is, is het uitermate geschikt voor het verbranden van vet. Door het eten van bepaalde voedingsstoffen met diverse hoeveelheden calorieën slaat ons lichaam een deel daarvan op als vetten.

Als je daarna gaat sporten worden deze vetten weer verbrand en kom je dus niet aan van het eten. Je kunt er voor kiezen om een korte tijd zeer intensief te sporten maar ook minder intensief maar dan met een langere tijdsduur levert hetzelfde calorieverbruik op.

Wanneer je langer sport dan nodig is om het door het lijf opgenomen aantal calorieën te gebruiken zoekt je lichaam op een andere plek naar energie. Hier komt de term vet verbranden vandaan.

Hoe langer en hoe intensiever je sport hoe meer vet je dan ook zult verbranden.

Cardiotraining èn krachttraining?

Behalve cardiotraining is ook krachttraining een uiterst goede manier om vet te verbranden.Cardiotrainen met Bruce

Alle manieren om overtollig vet kwijt te raken zijn in principe goed maar als je intensieve cardiotraining combineert met krachttraining levert dat een optimaal resultaat op waarbij je snel gewicht zult verliezen.

Kies voor interval training

Om een mooi en strakker figuur te krijgen en vet te verbranden is cardiotraining dus uitermate geschikt. Uit onderzoek is gebleken dat interval training de meeste vruchten afwerpt.

Bij dit soort training doe je een aantal minuten zeer intensief een bepaalde oefening. Daarna minder je in tempo en doe je dezelfde oefening maar dan minder zwaar. Denk hierbij bijvoorbeeld eens aan een oefening op de loopband in de sportschool.

Je loopt eerst (uiteraard na een goede warming up) een paar minuten op een hoog tempo op de band waarna je kiest voor vijf minuten rustiger lopen. Dit blijf je verscheidene keren achter elkaar afwisselen zodat je het beste resultaat bereikt.

Cardiotrainen met hardlopen

Combineer trainingen en maak ècht verschil

Als je ervoor kiest eerst aan krachttraining te doen en daarna over te gaan op cardiotraining verbrand je tijdens de eerste training de calorieën die je eerder geconsumeerd hebt.

Als deze verdwenen zijn en je gaat nog door met de training verbrand je ook extra calorieën en juist daardoor zul je afvallen of vet verbranden. Overdrijf trouwens niet: bouw de training altijd langzaam op.

Hoe meer je het doet hoe beter het zal gaan en hoe meer je ook kunt. Laat je lichaam aangeven tot hoever je kunt gaan.

Het is overigens niet de bedoeling dat je op een dusdanige manier traint dat je lichaam de spiermassa’s die je opgebouwd hebt gaat afbreken.

Dit kan gebeuren wanneer je alle vet dat je teveel hebt al verbrand hebt en in plaats daarvan de spieren gaat aanspreken tijdens de training.

HIT-training

Je kunt cardiotraining ook combineren met de zogenaamde HIT training. Deze vorm van training is kort maar zeer intensief.

HIT staat voor High Intensity Interval en het werkt als volgt. Je warmt eerst goed op om daarna enkele minuten op hoog vermogen een bepaalde oefening te doen. Als je daarmee klaar bent geef je je lichaam de kans om even een paar minuten op adem te komen en herhaal je de oefening nog eens.

Je dient dit soort trainingen uiteraard wel op te bouwen en kunt niet verlangen dat het ook direct effect oplevert of dat je meteen een langdurig of zeer intensief schema kunt volgen. HIT training is uiterst populair en wordt ook veelvuldig gedaan door mensen die een betere conditie willen krijgen en ook af willen vallen.

De effectiviteit van deze trainingsmethode is inmiddels ook bewezen. Als je aan HIT training doet is de kans groot dat je veel calorieën verbrandt en dat kan weer zorgen voor gewichtsverlies.

Cardiofitness, huh wat?

Een veel beoefende vorm van cardiotraining is cardiofitness. Bij deze vorm van sporten volg je een speciaal trainingsprogramma dat er op gericht is dat je conditie opbouwt maar tegelijkertijd ook overtollige kilo’s verliest.

Bij dit soort trainingen wordt je hartslag stabiel gehouden en hoort deze op dezelfde constante hoogte te zijn. Als je kiest voor cardiotraining kun je daar een schema bij gebruiken dat voor jou het meest geschikt. Echter daar hoef je niet altijd dezelfde toestellen voor te gebruiken.

De meeste trainingsapparaten zoals bijvoorbeeld een loopband, een fiets of roeiapparaat hebben een display waarop je kunt zien hoe hoog je hartslag is. Wordt deze te hoog dan kun je het apparaat zo instellen dat het minder zwaar voor je wordt. Maar als het te laag wordt betekent dit dat je meer prestatie kunt leveren.

Vaak wordt ook het aantal calorieën dat je tijdens de work-out verbrandt ook aangegeven en ook hoe lang je nog dient te trainen voordat het beoogde aantal calorieën behaald is.

Dit is een eenvoudige maar ook fijne manier van trainen omdat je meteen kunt zien hoe ver je bent.

De resultaten die je dient te behalen worden door het apparaat zelf berekend nadat je je leeftijd en gewicht hebt ingevuld maar ook de maximale tijd die je wilt besteden aan de training.

Cardiofitness en afvallen

Cardiotraining een goede manier voor vetverbranding?

Waarom is cardiotraining of cardiofitness nu juist zo geschikt om af te vallen? Bij deze manier van trainen wordt niet op een bepaald deel van het lichaam vet afgebroken maar over het hele lichaam.

Wil je bijvoorbeeld een plattere buik of zijn je billen het probleem? Dan is cardiotraining voor beide lichaamsdelen geschikt om af te vallen. Er zijn oefeningen die je speciaal kunt doen voor bepaalde probleemgebieden maar bij het merendeel gebruik je zeer diverse spieren zodat je calorieën verbrandt door het hele lichaam heen.

Je verbrandt overigens na de cardiotraining ook nog calorieën omdat je lichaam nog verder afbouwt tijdens de cooling down.

Droog niet uit! Blijf wel goed drinken en eten

Je dient ook zeker tijdens de training voldoende te drinken zodat je lichaam niet uitdroogt en je genoeg vocht binnenkrijgt.

Na het sporten dien je ook wel wat te eten, zeker als het aantal verbrande calorieën groter is dan je eerder op die dag binnengekregen hebt. Kies na het sporten voor een lichte maar wel voedende maaltijd.

Cardiotraining die bedoeld is om ook daadwerkelijk af te vallen combineer je het beste met een gezond dieet waarin je voldoende water drinkt maar ook veel groente en andere gezonde stoffen binnenkrijgt.

Tips voor cardiotraining

Er bestaat geen vorm van cardiotraining die beter is dan een andere. Je kunt voor allerlei typen van sport gaan maar het is vooral belangrijk dat je iets kiest dat je graag doet of goed kunt.

Als je geen type bent voor de sportschool kun je ook gewoon thuis oefeningen doen die net zo effectief zijn.

Breng variatie aan

Zorg er wel voor dat je variatie aanbrengt in de oefeningen. Als je steeds voor hetzelfde kiest zal de effectiviteit niet alleen minder worden op den duur maar wordt het voor jezelf ook saai om te doen.

Voor veel mensen is de stap naar een training toch al groot om te zetten en als je dan iets doet dat snel verveelt is de kans dat je het eerder opgeeft ook alleen maar groter.

Variatie zorgt er juist voor dat je het langer volhoudt.

En bouw het langzaam op

Cardiotraining bouw je dusdanig op zodat je in het begin natuurlijk rustig begint.

Het heeft pas daadwerkelijk effect als je minimaal een half uur per keer traint en dit zo’n drie tot vier keer per week doet.

Draag er zorg voor dat je dit ook werkelijk volhoudt.

Voordelen van cardiotraining

  1. Cardiotraining zorgt er niet alleen voor dat je gewicht verliest en een beter figuur krijgt.
  2. Doordat je sport kun je ook meer ontspannen van de dagelijkse beslommeringen en heb je dus minder stress. Je lichaam is beter in balans zeker als je ook nog eens kiest voor gezond eten.
  3. Ook voor je longen is cardiotraining gezond want daardoor neemt de longcapaciteit toe.
  4. Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk: het hart zelf wordt ook sterker door cardiotraining en is in staat om het bloed beter door het lichaam te pompen.

Even samenvatten

Als je kiest voor cardiotraining om af te vallen en vet te verbranden, probeer dit dan te combineren met krachttraining en gezond eten.

Dit levert het beste resultaat op en is ook beter voor je lichaam. Probeer de training zoveel mogelijk vol te houden en zorg voor variatie zodat het niet gaat vervelen en ook jij zult resultaat zien en de vruchten van je inspanning plukken.

Gezond en fit trainen + leven dankzij de Afslank Receptenbijbel

Ok, je weet nu hoe je cardiotraining kunt gebruiken bij het afvallen en gezonder te leven.

Wat ik je wil aanbevelen is het boek de Afslank Receptenbijbel van Oscar Helm.

Hierin vind je heerlijke en makkelijk te maken recepten. Recepten die zorgen dat je gaat vet verbranden zonder te jojoën.

De Afslank Receptenbijbel heeft recepten voor een zowel heerlijk ontbijt, lunch als diner.

Zeker een aanrader!

De Afslank Receptenbijbel kopen? Met meer dan 100 overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat?

Gezond afvallen recepten

Leave a Comment:

Leave a Comment: