Vetpercentage berekenen voor vrouwen en mannen

Wil je afvallen of fit worden en ook blijven? Dan is het belangrijk om het vetpercentage van je lichaam goed in de gaten te houden. Een goed percentage zorgt er niet alleen voor dat je er goed uit ziet, je blijft ook gezond.

By Michael | Gezondheid

Wanneer je over teveel lichaamsvet beschikt, is dat namelijk om meerdere redenen slecht voor je gezondheid. Dat is op zichzelf natuurlijk al genoeg reden om het vetpercentage van je lichaam goed in de gate te houden.

Maar wat is het dan eigenlijk precies? En hoe kun je het berekenen? En hoe krijg je je vetpercentage dan omlaag? Op deze en andere vragen krijg in dit artikel een antwoord.

Wat is je vetpercentage nu eigenlijk?

Om de gezondheid van je gewicht te meten, wordt meestal je BMI berekend. Daarnaast kun je echter ook het vetpercentage van je lichaam meten. Dat is eenvoudig gezegd hoeveel procent van je lichaamsmassa uit vet bestaat.

Daarbij worden organen, vocht, spieren en botten overigens niet mee gerekend. Het gaat bij dit percentage overigens niet alleen om het vet dat onder je huid zit en zichtbaar is. Ook om je organen zit vet en dat wordt in het berekenen van het percentage meegenomen.

Dat is belangrijk aangezien dit vet gevaarlijker is dan het zichtbare vet. Door op de hoogte te zijn van je eigen vetpercentage, is het mogelijk om je training en voedingsschema daarop aan te passen.

Hoe bereken je het vetpercentage?

1. Huidplooimeting

Er zijn verschillende manieren om je eigen vetpercentage te berekenen. De huidplooimeting is er daar één van en het is direct ook een erg nauwkeurige methode om je vetmassa te meten.

Het principe is simpel: met een speciale huidplooitang meet je op verschillende plaatsen van je lichaam de dikte van de huidplooi. Op basis daarvan wordt er een behoorlijk nauwkeurige inschatting gegeven van je vetmassa en je kunt het vetpercentage berekenen.

Er wordt gebruik gemaakt van vier verschillende meetpunten op je lichaam: je triceps, je biceps, iets boven het bovenbeen en onder het schouderblad. In vrijwel alle fitnesscentra is de apparatuur aanwezig om op deze manier je vetpercentage uit te rekenen.

2. Hydrostatische weging

Over nauwkeurige methoden gesproken: hydrostatisch wegen is ook een uitstekende manier om het vetpercentage van je lichaam in kaart te brengen. Bij deze methode word je eerst gewoon gewogen en vervolgens gebeurt dat in het water.

Daar is een speciale watertank voor nodig. Botten en spierweefsel zijn zwaarder dan water, waardoor er nauwkeurig een onderscheid gemaakt kan worden en vetpercentages gedetailleerd kunnen worden berekend.

3. Dexa scan

Een andere, relatief nieuwe, methode om het vetpercentage te meten is de DEXA scan. Dit is de enige effectieve en betrouwbare methode om het risicovolle vet rond je organen te meten in plaats van alleen het zichtbare vet.

Met deze methode ga je ongeveer drie minuten door een scan waarna de uitslag direct bekend is. Dit is verreweg de meest specifieke meetmethode waarmee je direct kunt inzien op welk gedeelte van je lichaam het vetpercentage het hoogste is.

Vetpercentage berekenen vrouw

Gezond vetpercentage vrouw

Natuurlijk verschilt het vetpercentage per persoon. Maar wat is nu eigenlijk een gezond percentage? Om dat te weten te komen, moet er wel een onderscheid gemaakt worden tussen vrouwen en mannen.

Vrouwen hebben meestal een hoger percentage. Bovendien wordt het lichaamsvet bij vrouwen op andere plaatsen opgeslagen. Hoewel er geen harde grenzen zijn qua percentage, zijn er uiteraard wel richtlijnen te noemen.

De ondergrens bij vrouwen ligt rond de 10%. Wanneer vrouwen een percentage tussen de 13 en de 20% hebben, wordt dit als atletisch gezien en 21-24% wordt bestempeld als gezond. Heb je als vrouw een percentage tussen de 25 en de 31 procent? Dan behoor je tot de gemiddelde groep.

Als het percentage lichaamsvet bij vrouwen hoger ligt dan 32% is er sprake van overgewicht.

Gezond vetpercentage man

Bij mannen ligt het vetpercentage over het algemeen dus een stuk lager. Overigens is er ook veel verschil te zien tussen mannen van diverse leeftijden. Gemiddeld gezien zijn er ook bij mannen echter bepaalde richtlijnen. Deze liggen logischerwijs ook een stuk lager dan bij vrouwen.

De ondergrens is 2-4% en een percentage van 5-13% is atletisch. Een percentage tussen de 14 en de 17% is gezond en 18-25% wordt al gemiddeld gezien. Wanneer het vetpercentage bij mannen hoger is dan 25% spreken we van overgewicht.

Ken je de Afslank Receptenbijbel al? Een bewezen en zeer populaire methode die mensen helpt om vet te verliezen en af te vallen. Ruim 2.000 anderen gingen je voor!

Vetpercentage omlaag? Vijf handige tips!

Is jouw percentage te hoog? Dan hoef je nog niet direct in paniek te raken. Dat is bij veel mensen het geval en je kunt het vetpercentage ook weer omlaag krijgen. Daar gaat echter niet vanzelf.

Je zult er iets voor moeten doen en misschien nog wel meer laten. Hieronder staan vijf handige tips om het vetpercentage omlaag te krijgen!

Kat met dikke buik

1. Eet en drink bewust

Voeding speelt uiteraard een belangrijke rol. De eerste stap richting gezonde voeding is weten wat je eet.

Door bewust met je voeding bezig te zijn en bij te houden wat je allemaal eet en drinkt, krijg je al snel een totaalbeeld van je eigen voedingspatroon.

Vervolgens kun je dit aanpassen om vet te verliezen. Dat kan bijvoorbeeld met een goed voedingsschema en door alles wat je binnen krijgt bij te houden in een eetdagboek. Door bewust met eten om te gaan, ben je overigens ook sneller in staat om in te grijpen als je merkt dat het de verkeerde kant op gaat.

Overigens hoef je niet perse gebruik te maken van een dagboek. Er zijn namelijk ook meerde apps beschikbaar waarmee je jouw voedselinname bij kunt houden.

2. Drink veel water

Water speelt een cruciale rol in vet verliezen en een gezond gewicht bereiken. Koud water verhoogt metabolisme tijdelijk en zorgt er voor dat je meer calorieën verbrandt.

Bovendien zorgt water ervoor dat je minder honger hebt, waardoor je ook minder eet. Drink daarom altijd een half uur voor de maaltijd een glas water.

3. Train je spieren!

Wanneer mensen proberen af te vallen door het voedingspatroon te veranderen zonder daarbij te sporten, verliezen ze vaak ook spiermassa.

Dat is een vervelende bijwerking, vooral omdat je minder calorieën verbrand als je spiermassa verliest. Zorg dat je tijdens het afvallen dus voldoende traint en niet alleen maar cardio.

Train ook met gewichten en zorg dat je daarbij de verschillende spiergroepen van je lichaam gebruikt. Schakel eventueel de hulp in van een expert die je alles kunt vertellen over spiergroepen en hoe je deze het beste kunt trainen.

4. Drink koffie en groene thee

Soms ligt de oplossing dichterbij dan je denkt. Het vetpercentage van je lichaam verlaag je namelijk ook door simpele drankjes als groene thee te drinken.

Ook koffie zonder toevoegingen helpt om een gezond gewicht te bereiken. Het zijn de meest gezonde dranken die je kunt drinken. Koffie verhoogt het metabolisme tijdelijk waardoor je meer calorieën verbrandt.

Groene thee stimuleert de stofwisseling, waardoor je ook sneller vet verliest. Beide drankjes stimuleren ook nog eens de vetverbranding en verminderen je tailleomtrek. Ideaal dus wanneer je graag het vetpercentage omlaag wilt krijgen!

5. Eet veel gezonde vetten

Sommige mensen zijn geneigd om alle vetten te ontwijken als ze een gezond gewicht willen bereiken. Dat is niet juist. Er zijn namelijk heel veel gezonde vetten en die zijn erg belangrijk voor je lichaam.

Gezonde vetten vind je onder andere in noten en vette vis. Deze vetten zijn niet alleen heel erg gezond, ze helpen je ook nog eens om af te vallen en het vetpercentage van je lichaam omlaag te krijgen.

Eet je liever geen vis? Dan kun je ook visolie supplementen gebruiken om de juiste hoeveelheid gezonde vetten binnen te krijgen.

De Afslank Receptenbijbel kopen? Met meer dan 100 overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat?

Gezond afvallen recepten

Leave a Comment:

Leave a Comment: